Skip to content

3.r. - Informatika - učiteljica Marija

Moja prva prezentacija

Danas učimo kako izraditi svoju prvu prezentaciju koristeći Sway u sustavu Office 365 za škole. Sway je alat koji omogućuje jednostavno stvaranje zanimljivih i interaktivnih prezentacija.

Kako započeti?

  1. Prijavi se u Office 365 i otvori Sway.
  2. Klikni na “Stvori novi” i dodaj naslov svoje prezentacije.
  3. Dodaj slike, tekstove i videozapise kako bi tvoja prezentacija bila zanimljiva.

Zašto koristiti Sway?
⇒Lako se koristi

⇒Omogućuje dodavanje multimedije

⇒Prezentacije se mogu dijeliti putem poveznice

Pogreška na programskoj podršci

Ponekad se može dogoditi da računalo ili program ne rade kako očekujemo. Evo nekoliko čestih problema i mogućih rješenja:

  • Zaslon na monitoru je crn – Provjeri je li računalo uključeno, spojeno na struju i je li možda u stanju mirovanja.
  • Program je spor – Zatvori otvoreni program i ponovno ga pokreni. 
  • Program ne radi – Pritisnuti tipke CTRL + ALT + DELETE ⇒ kliknuti na upravitelj zadataka i izaberi program iz kojeg želiš izaći ⇒ završi zadatak.
  • Računalo je sporo i slabo reagira – Zatvori programe  koji ti ne trebaju i ponvno pokreni računalo.
  • Računalo nije spojeno na internet – Provjeri je li Wi-Fi uključen i je li računalo povezano s mrežom. Ako se ne možeš spojiti, pokušaj ponovno pokrenuti ruter ili provjeriti lozinku za mrežu.

Ako nijedno od rješenja ne pomaže, najbolje je potražiti pomoć roditelja ili osobe koja se razumije u računala.

Dan sigurnijeg interneta

Dan sigurnijeg interneta obilježava se svake godine drugog utorka u veljači, a cilj mu je podizanje svijesti o važnosti sigurne i odgovorne upotrebe interneta, osobito među mladima. Ovaj dan pruža priliku za edukaciju o zaštiti privatnosti, prepoznavanju opasnosti i odgovornom ponašanju online.

Savjeti za sigurniji internet uključuju:

  1. Korištenje jakih lozinki: Kombinirajte slova, brojeve i simbole kako biste stvorili sigurne lozinke.
  2. Ažuriranje softvera: Redovito ažurirajte aplikacije i operativni sustav kako biste spriječili sigurnosne prijetnje.
  3. Oprez s osobnim podacima: Nemojte dijeliti previše osobnih informacija na društvenim mrežama.
  4. Budite oprezni s e-mailovima i linkovima koje niste očekivali.

Što se događa

Središnja jedinica, monitor i pisač rade samo kada su spojeni na struju. Prijenosna računala imaju bateriju, ali se i ona pune preko punjača.

Koji uređaji mogu raditi bez kabela?
Neki uređaji mogu se povezati bežično, bez kabela. Miš, tipkovnica, slušalice i zvučnici mogu se spojiti na računalo pomoću Bluetooth veze. Na internet se možemo spojiti bežično pomoću Wi-Fi mreže.

PRIKLJUČCI NA RAČUNALU
Računalo ima više vrsta ulaza u koje spajamo kabele:
USB priključak – koristimo za miš, tipkovnicu i USB stik.
HDMI priključak – služi za spajanje monitora ili televizora.
Audio priključci – zelena boja je za zvučnik, plava za slušalice, a ružičasta za mikrofon.
Mrežni priključak (LAN) – koristi se ako internet ne radi bežično.

Ako znamo gdje spojiti koji uređaj, lakše ćemo koristiti računalo!

Pogreška na računalnoj opremi

Računalo se sastoji od hardvera (sklopovlja) i softvera (programa i aplikacija). Ulazni uređaji omogućuju unos podataka u računalo, a to su tipkovnica, miš, mikrofon i skener. Izlazni uređaji prikazuju rezultate rada računala, poput monitora, pisača i zvučnika.

Da bi računalo ispravno radilo, hardver i softver moraju biti u redu. Ponekad mogu nastati problemi, poput:

  • Zaslon na monitoru ne svijetli – provjeriti je li uključen u struju.
  • Nema veze s internetom – provjeriti mrežne postavke i spajanje.
  • Računalo se ne uključuje – provjeriti gumb za uključivanje i kabel.
  • Tipkovnica ne radi – provjeriti spoj s računalom.
  • Zvuk se ne čuje – provjeriti jesu li zvučnici uključeni i podešeni.
  • Miš ne radi – provjeriti baterije (ako je bežični) ili spoj s računalom.

U slučaju problema, uvijek je dobro zatražiti pomoć učitelja ili roditelja.

Donosimo odluke: ako...onda...inače

U programiranju često trebamo postaviti uvjete kako bi računalo znalo što treba napraviti. Odluke donosimo pomoću naredbi:

Ako… onda… – nešto se događa samo ako je uvjet ispunjen.

  • Primjer: Ako padne kiša, onda ću ponijeti kišobran.

Ako… onda… inače… – ako je uvjet ispunjen, događa se jedna radnja, a ako nije, događa se druga.

  • Primjer: Ako padne kiša, onda ću ponijeti kišobran, inače ću ići bez njega.

U Scratchu ove naredbe koristimo za donošenje odluka u programu. Likovi reagiraju na uvjete, npr.:

  • Ako kliknemo na lika, onda će on nešto reći.
  • Ako pritisnemo tipku, onda će se lik pomaknuti, inače će stajati.

Razmisli o svim mogućim situacijama kako bi program uvijek znao što treba napraviti!

Tražim, tražim

Savjet: Uvijek provjeri iz kojih izvora dolaze informacije!

Gdje su se informacije tražile prije interneta?

  • Knjige i enciklopedije
  • Novine i časopisi
  • Razgovor s odraslima

Kako pretražujemo internet?

  • Koristimo ključne riječi (kratke i jasne pojmove)
  • Ne pišemo cijela pitanja, već biramo važne riječi
  • Tražilice ne razlikuju velika i mala slova

Razlika između preglednika i tražilice

  • Preglednik – služi za pregledavanje i otvaranje internetskih stranica (Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge)
  • Tražilica – pomaže pronaći informacije (Google, Bing, DuckDuckGo)

Google kategorije

  • Sve – prikazuje sve vrste rezultata
  • Slike – prikazuje slike povezane s pretragom
  • Vijesti – prikazuje najnovije vijesti
  • Video – prikazuje videozapise

Izrada stripa - Make Beliefs Comix

Volite stripove? Sada možete napraviti svoj vlastiti! Na stranici Make Beliefs Comix možete birati likove, dodavati oblačiće s tekstom i stvarati zanimljive priče. Sve je jednostavno i zabavno, a ne trebate se ni prijaviti! Isprobajte i osmislite svoj strip!

Obrazovni programi i božićni alati

Naše prabake i pradjedovi učili su iz knjiga i pisanjem u bilježnice, a mnogi su išli u školu samo nekoliko razreda. Udžbenici su se s vremenom mijenjali i postajali sve bogatiji slikama i zadacima. Razvojem informatike pojavili su se i digitalni obrazovni materijali koji nam pomažu učiti na zanimljiv način – kroz slike, zvukove, videe i interaktivne zadatke. Danas u školi koristimo i e-Sferu, u kojoj se nalaze digitalni sadržaji koji nam pomažu bolje razumjeti i ponoviti gradivo. Učenje nikad nije bilo zabavnije!

Kako komuniciramo i digitalna komunikacija

Ljudi su oduvijek komunicirali kako bi razmjenjivali informacije i mišljenja. Nekada su crtali slike na zidovima špilja, koristili hijeroglife, slali papirnata pisma, slali poruke golubovima pismonošama ili dimnim signalima. Naše bake i djedovi pisali su pisma koja su mogla putovati danima, pa čak i zagubiti se.

Pojavom računala i interneta nastaje novo doba komunikacije. Prva e-pošta poslana je 1971. godine, a simbol @ koristi se za označavanje primatelja e-poruke. Danas možemo komunicirati na različite načine – glasovnim pozivima, videopozivima, glasovnim porukama. Najpoznatija aplikacija za videopozive je Skype.

Digitalna komunikacija može biti:

*U stvarnom vremenu – razgovor uživo putem videopoziva ili chat aplikacija.
*Odgođena komunikacija – e-pošta ili poruka na koju primatelj odgovara kasnije.

Razvoj tehnologije omogućio nam je bržu i lakšu komunikaciju, ali je važno koristiti digitalne alate odgovorno!

Logički slijed naredbi u Scratchu

Program je niz postupaka koji nam pomažu riješiti neki zadatak. Svaki postupak dolazi u točnom redoslijedu kako bi program pravilno radio.

Naredba je pojedinačni korak u programu. U Scratchu koristimo naredbe kako bismo upravljali likovima i njihovim radnjama. Naredbe se međusobno povezuju i tvore slijed. Što više aktivnosti želimo da lik napravi, to će slijed biti duži. Kada pravilno složimo naredbe, naš program će raditi onako kako želimo!

Natjecanje Dabar

Sretno!

Ispit

Sigurno digitalno okruženje

Kada koristimo internet, važno je znati kako se zaštititi. Sigurne stranice imaju simbol lokota pored adrese i koriste HTTPS, što znači da su podaci zaštićeni. Samo na takvim stranicama možemo ostavljati osobne podatke, poput imena ili adrese.

Nesigurne stranice nemaju lokot i mogu biti opasne jer naši podaci tamo nisu zaštićeni. Također, javne otvorene mreže, poput onih u kafićima ili parkovima, često nisu sigurne jer ih mogu zloupotrijebiti hakeri.

Na internetu moramo paziti i na cyberbullying – kada netko putem interneta vrijeđa ili uznemirava druge. Ako primijetite takvo ponašanje, odmah obavijestite odraslu osobu. Internet može biti siguran i koristan ako znamo prepoznati opasnosti i ponašati se odgovorno.

Scratch

Scratch je programski jezik koji koristimo za stvaranje priča, igara i animacija. U njemu se koriste naredbe koje predstavljaju blokovi. Blokovi se slažu jedan ispod drugog kako bi likovi na ekranu radili ono što želimo. Likovi su glavni “junaci” naših projekata, a mogu biti razni.

Petlja je niz naredbi koje se stalno ponavljaju. Na primjer, pomoću petlje možemo reći liku da hoda, skače ili govori više puta zaredom. Nema potrebe za stalnim povlačenjem istih naredbi.

Kako postaviti hrvatski jezik u Scratchu?

Simbol do simbola i moji simboli

Simboli su male slike ili znakovi koji predstavljaju nešto drugo. Znakovi su poput simbola, ali su često povezani s uputama ili porukama, poput pitanja (?) ili uskličnika (!).

Na tipkovnici koristimo razne tipke kako bismo pisali slova, brojeve ili znakove. Svaka tipka ima svoj simbol ili slovo koje vidimo i koristimo za stvaranje riječi i rečenica. Vizualni informatički signali su slike na računalu, poput ikona, koje nam pomažu da brzo prepoznamo neke naredbe.

Učimo kako prepoznati i koristiti simbole, znakove i tipke kako bismo se lakše snalazili u digitalnom svijetu!